Friday, April 5, 2013

Check up Anas Syauqi 1 bulan

Salam dan selamat sejahtera

1/4/13 Anas dah cukup sebulan, hari ni 2/4/13 kena bawa ke klinik untuk check up, cucuk dan check up mama nya jugak. Appointment 8 pagi. Dekat 9 pagi baru sampai >_< Saya bawa anas check up di KK area umah mak. Dah berpantang di sini kan. Tapi honestly sistem di KK ni sangat tidak teratur, memeningkan dan memenatkan pesakit. Dah la czer, jalan kena pegang perut, pegang Anas, pastu kena ke sana sini yang jaraknya agak jauh. Nasib la pergi dengan hubby. Kalau sorang memang pitam di situ. Ini yang pertama dan terakhir saya bawa Anas check up di sini. Lepas ni nak check up di KK masa saya pregnant.

Sampai sana letak buku dalam bakul. 20 minit nama di panggil itu pun untuk tanya kenapa datang check up situ dan bukan di KK lain bla bla bla. Lepas 5 minit baru Anas di panggil untuk ukur panjang, lilitan kepala dan berat. Ini keputusannya
Panjang : 53cm
Lilitan kepala : 35cm
Berat : 3.3kg
BMI : 11.7
Lepas tu masuk bilik terus jumpa JM dan jawab soalan. Just tanya pasal berak kencing Anas dan BF atau tak. Kemudian JM inform yang berat tak cantik. Atas pagar je. Saya macam erkk!! At least ada peningkatan melebihi 500 gram. Tak tengok ke saiz mak bapak budak ni yang nak naik banyak-banyak pehal? Masa lahir pun bukan berat 3kg?

Kemudian saya di suruh baring untuk periksa luka czer. Dari minggu lepas luka czer saya ada keluar air dan saya cuci setiap hari. Saya tak ke klinik atau hospital sebab tak sakit, bengkak dan merah (tanda-tanda infection). Tapi tadi saya mention apa yang jadi dan JM tu tekan luka dan keluar sedikit air bisa. Mereka akan merujuk saya ke Doktor.

Anas di periksa pula, JM kata masih kuning. Dia tekan-tekan sekeliling kulit Anas dan rujuk Anas pada doktor juga. Saya di minta untuk tunggu untuk pengambilan darah pula. Hampir 15 minit menunggu sehingga saya sempat BF Anas. Selepas darah di ambil kena hantar sendiri ke makmal yang jaraknya agak jauh dan perlu sampel urin  juga. Selepas dapat keputusan darah dan urin kami gerak semula ke klinik tadi dan masuk semula jumpa JM. Tiada komunikasi dengan JM dan di arah untuk tunggu jumpa doktor. Oh ya, buku saya dan Anas kena hantar sendiri ke bilik doktor.

keputusan saya
Hb : 11.5
urin alb / glucose : negative

5 minit kemudian nama di panggil masuk ke bilik doktor. Yang bagusnya baby di beri keutamaan untuk berjumpa doktor walau ada 10 orang lagi di depan saya. Doktor periksa luka czer saya dan katanya itu normal sebab situ tempat simpulan jahitan czer. Take time to heal. Anas tiada kuning dan boleh di cucuk, tiada demam. Lupa nak mention yang malam sebelumnya Anas demam, selsema dan batuk. Dan terus ke bilik injection dan Anas di cucuk. Mula-mula je nangis, lepas peluk senyap. Good Boy. Kemudian gerak balik dan dah 11.45 pagi. Kami laki bini lapar tak hingat T____T

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...