Monday, May 21, 2018

Review novel : Cinta Sampai Mati


Assalamualaikum dan salam sejahtera

Saya nak buat ulasan berkenaan novel di atas. Kali pertama baca hasil karya dan penulisan ini. Saya mengenalinya dari FB. Belian novel secara online dari penulis sendiri. Saya bertangguh membaca sebab dahulukan novel lain dari penulis yang saya dah biasa. Selepas membaca, kisahnya menarik, bukan jalan cerita cliche tapi bagi saya kategori 18SX. Hanya untuk bacaan wanita dah matang atau berkahwin. Penulis banyak mengulang bab yang sama. Mungkin nak ingatkan pembaca berkenaan jalan ceritanya. Dia juga melompat tahun ke tahun. Ada kisah sekarang dan ada flashback. Kalau baca dengan teliti tak akan keliru. Lagipun penulis ada nyatakan tahun.

Wangi Nur Jannah menjalinkan hubungan cinta denga Abid Ubaidillah sejak umur 13 tahun. Dengan Abid dia menjadi insan yang lebih baik. Belajar solat, patuh pada hukum agama dan cemerlang dalam pelajaran. Selepas PMR, Abid terpaksa berpindah ke Madinah dan meninggalkan Wangi dengan janji akan berjumpa semula selepas 15 tahun. Selepas 2 tahun Abis pergi, Wangi mulai sunyi. Pelarannya merosot. Bila dia berbaik dengan Princess dia menjadi lebih teruk. Princess ingin membalas dendam kerana cintanya pada Abid tidak berbalas. Tujuannya hanya ingin Wangi rosak dan merana. Wangi diperkenalkan pada Edika oleh Princess dan hidup Wangi makin kelam bersama Edika. Edika menjadikan Wangi pelacur. Selepas 15 tahun Abid datang tetapi Wangi minta melupakannya. Abid mengahwini Princess tetapi bila Abid tahu mengenai Wangi melalui Princess dia nekad membawa Wangi keluar dari jalan hitam.

Not bad jalan cerita novel ni. Cuma untuk di jadikan koleksi mungkin tidak. Tidak kena dengan jiwa saya.

No comments:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...