Tuesday, April 9, 2013

Menu Berpantang

Salam..
 
Sedikit coretan tentang menu berpantang untuk rujukan saya di masa depan dan mungkin juga boleh membantu pembaca lain yang memerlukan info (walaupun apa yang saya dapat hasil carian google). Untungnya saya yang memang sedia tahu akan czer, maka sempat la mencari ilmu, info tentang czer walau menu untung berpantang czer takde beza pun dengan bersalin biasa.

Hari pertama selepas czer saya masih di hospital, akibat kelaparan jamah la apa yang hospital hidang. Seingat saya hidangan waktu itu ayam masak pedas, kangkung tumis, sup bayam dan buah tembikai. Saya hanya jamah nasi dengan secubit ayam. Waktu pantang nafsu makan saya membuak-buak. Lapar sangat-sangat. Nasi memang 3x ganda dari sebelum mengandung. Risau berat naik T_____T

Ni antara yang saya makan ketika 2 minggu pertama berpantang.

ikan haruan
ikan yu
ikan siakap
ikan bawal putih
sayur bayam
sayur sawi
ubi kentang
carrot
daging
ayam kampung

Itu je la yang mak masak hari-hari selama 2 minggu cuma tukar cara masak je. Sup, masak asam, goreng. Mak letak banyak halia, bawang putih. Lada hitam belum letak sebab masa tu Anas jaundis.

Minggu berikutnya saya dah mula makan ayam. Mula makan sikit je dulu. Tak de gatal dan Anas pun ok maka terus la makan hari-hari. Ayam adalah favourite saya nak bandingkan dengan ikan yang memang saya tak berapa gemar. Hari-hari sup ayam pun tak de masalah. Masa berpantang rumah FIL. MIL buatkan lada hitam + bawang putih + air asam jawa. Gaul-gaul makan dengan nasi panas-panas. Memang sedap. Rasa macam makan nasi dengan sambal belacan ^_~ Lepas tu balik rumah suruh mak buat camtu gak.

Buah-buahan jangan lupa. Bagus untuk elak sembelit dan penyembuhan luka tapi saya ni memang dari anak dara bukan lah penggemar buah. Maka saya minum air twister je. Memang tak sembelit cirit terus 

Amalan pantang larang masa berpantang yang maka saya suruh amalkan :-
Nasi jangan bertambah. Lapar camna pun jangan tambah. Lepas sejam repeat makan lain T__T
Nasi yang di makan kena panas-panas, kira yang baru lepas masak tu.
Makan kena minum air suam. Lagi panas lagi bagus T_T
Makan jangan lewat. Makan tengah hari jam 12, malam jam 6. Tapi tak ikut pun, tak sempat.

Sarapan dan minum petang saya milo panas, horlick, nescafe dan coco crunch. Biskut kadang-kadang kalau lapar gak. Masuk 30 hari berpantang saya dah makan bubur ayam mcD, spagheti bolognese dan nasi ayam. Alhamdulillah, Anas tak de kembung perut atau cirit.

Saya banyak rujuk SINI untuk tahu mana boleh dan tak untuk di makan.

0 pendapat:

Post a Comment

Thanks :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...